fauzisabri.com

GOLD SAVER | GOLD ADVISOR

LightBlog

Ramai orang menyangka, semakin besar gaji atau pendapatan, maka kita akan menjadi semakin kaya. Sebenarnya kekayaan bukanlah terletak kepada...

Tabiat Menyimpan Punca Kekayaan



Ramai orang menyangka, semakin besar gaji atau pendapatan, maka kita akan menjadi semakin kaya.

Sebenarnya kekayaan bukanlah terletak kepada berapa banyak gaji atau pendapatan kita. Tetapi berapa banyak duit yang tinggal dan disimpan selepas berbelanja.

Orang bergaji RM5,000 sudah tentu dilihat lebih kaya daripada orang bergaji RM2,000. Tetapi jika kedua-duanya menyimpan RM500 pada setiap bulan, maka yang bergaji RM2,000 itulah sebenarnya yang akan menjadi lebih kaya.

Tabiat suka menyimpan adalah tabiat yang sangat mulia. Ia bukan sifat semulajadi tetapi sesuatu yang boleh diasuh dan dilatih. 

Simpanan mesti dipaksa. Jika tidak dipaksa, sampai mati pun kita tidak akan ada simpanan.

Besar mana pun gaji, ia akan selalu tidak cukup. Amalkan untuk selalu anggap gaji kita bukanlah sebanyak yang kita dapat. Potong siap-siap sebagai simpanan paksa. 

Misalnya, orang bergaji RM2,000 mesti menyimpan 10% iaitu RM200 daripada gajinya. Anggap saja dari awal lagi bahawa gajinya hanya RM1,800.

Simpanan lebih bertahan lama jika kita amalkan attitude paksa simpan dan lupakan. Makin diingat dan difikirkan tentang simpanan, maka jiwa kita akan menjadi kacau. Akhirnya, duit kita pun habis kita belanjakan. Macamana nak lupakan simpanan? 

Cara paling mudah, tukar ke bentuk lain selain daripada duit. Tukar jadi aset yang menyimpan nilai jangka panjang macam emas.

InsyaAllah berjaya. Orang yang selalu gagal simpan duit, memang wajib ubah cara simpan. Kalau tak, akan begitulah sampai bila-bila pun.

#KAB

Belum daftar?

Layari 

bit.ly/KABGoldSelfRegister

dan isi maklumat yang diminta.

 

Kalau nak saya bantu daftarkan?

klik sini: bit.ly/DaftarKABGold

 

Bimbingan berterusan: bit.ly/NotaEmasFS

#KAB00004842

Ingat emas, segalanya di KAB Gold.


0 Reviews: